Kerst!

25 december 2019 - Hạ Longbaai, Vietnam

Hallo allen,

Merry Christmas to all of you!

Dat gezegd hebbende, doe ik een kleine update van mijn belevenissen sinds SaPa. Gistermiddag om 14:45 uit SaPa vertrokken en mocht ik dit keer meerijden in een Ford-celebrity-bus naar Ha Noi waar ik om 21:15 aankwam. Die bus..... het is geen Volvo maar wel superrelaxt rijden in zo'n ding. Je eigen fauteuil en 2 mogelijkheden om via USB je telefoon / laptop of powerbank op te laden en dat binnen 5,5 uur. Bij het binnenrijden van de miljoenenstad Ha Noi (7,7 miljoen) bleek al dat er wat veel scooters op de weg waren... maar dit leek wel 1 grote Exodus van scooterrijders. Het was zo erg dat de bestuurder met geen mogelijkheid bij mijn hotel kon komen. Zelfs het Italiaanse echtpaar die ik vandaag ontmoet heb, gaven aan dat ze mensen uit Milaan hierheen wilden sturen om aan te geven dat het nog veel erger kan 😁😁. Gelukkig was de oude stad nog wel bereikbaar en ben ik op 6 minuten van mijn hotel vandaan de menigte ingestapt met mijn bagage en 20 minuten later was ik ter plaatse...😒

Overigens word je tijdens de tankstop in een soort van markthal gedropt en kun je snel nog even wat ter plekke bereide " Pho" naar binnen werken. Dit heb ik maar niet gedaan... Pringles zijn in dit soort situaties toch beter om naar binnen te werken... mij darmen hebben al een aantal keer gevaarlijk gegromd!?😳 Wat ik overigens wel moet aangeven dat de organisatie tot nu toe strak geregeld is. Op gisteravond na zijn alle afspraken nagekomen en klopt de reis als een bus👍. Even afkloppen dit.. eikenhout??.. mag TEAK ook?😁

Sociale contacten... ik moet zeggen ik lul wat af met iedereen. Hoef er niet veel voor te doen. Ik moet bijna iedereen uitleggen waarom ik alleen ben dus zo komt het gesprek vanzelf op gang. Gister in de bus met een Oostenrijker mijn Deutsch geoefend alhoewel hij ook niet meer feilloos was omdat hij met zijn vrouw en kind al 10 jaar in Maleisië woont. Achter mij in de bus zaten 3 Rwandezen, die terugkwamen van een conferentie over Rohina-vrouwen. Voordeel van alleen zijn, je krijgt vaak de beste plekken en ik zit menigmaal vooraan.😁

Eerste Kerstdag, nog even met verschillende leden van het thuis-vriendenfront contact gehad en ben daarna gaan pitten omdat ik vanochtend om 09:15 alweer met een soortgelijke bus als eerder genoemd op pad ging in een 2,5 uur durende rit naar Halong Bay. Ik verkeerde in de bus in het gezelschap van een Italiaans en Japanees gezelschap. Zij zitten ook op de boot en heb een paar uur geleden de Kerstlunch met hen mogen doorbrengen.

De Vietnamese bootgidsen heten Kwing en Jolie (Jolie heet eigenlijk Bic, maar dat werkt in de toeristensector niet lekker..., helemaal omdat ze best tiny is..), dus, even terug naar de busreis die eindigde na 2,5 uur in de haven waar iedereen de daar aanwezige druktemaker moest volgen, werden de grote tassen ingenomen en was een soort van wachtruimte ons lot.... Ik moet zeggen deze ietwat hiërarchische aansturing had wel wat meer Agile gemogen, maar ach het is maar 1x kerst in 2019, laten we die vooral niet laten vergallen. 🎅🏻 Na een half uur mochten we een soort van speedboot op, die ons in 25 minuten naar onze boot buiten de haven bracht. Hier aangekomen werd het eerst lunchen (rijst, kip, gemarineerde groentes, noodles, patat, fruit) en had ik daarna 30 minuten om mijn kamer te inspecteren en werden we geacht om op een kleiner schip over te stappen die ons naar een baai bracht waar grotten waren met stalactieten en een bijna uitgestorven apensoort. (check foto's). Bij het enteren van de baai moesten we allemaal uitstappen op een drijvend poton, waar we in sloepjes van max. 5 personen naar de grotten werden gebracht. Een local roeide zijn longen uit zijn lijf om ons daar te brengen 🚣🏽 en moest ondertussen de andere roeiers en kajakkers ontwijken...🤔 maw ze roeien hier net zo als dat ze autorijden.....Overigens snap ik nu wel waarom de inwoners van Ha Noi bijna allemaal een mondkapje dragen want het is echt behoorlijk vervuilend zo'n stad😷😷. Had gisteravond spontaan een bloedneus, weet niet of het daaraan lag, maar ach het gaat zoals het gaat toch 😄

Oh ja waarom ben ik hier eigenlijk, nou omdat er in dit gebied een soort van Karst-landschap is, maw kalksteen rotsformaties die praktisch loodrecht boven het water uitsteken en door verwering een aparte vorm krijgen en dus soms ook van binnen helemaal hol zijn waardoor die grotten zijn ontstaan.  Het gebied waar ik nu vaar is ook het decor geweest van de Bondfilm "Never say Never again" ... dus mocht je nog een gezellige kerstfilm willen opzetten is dit misschien een idee... Ik ga zo het diner meemaken, ben benieuwd schijnt hier wel een sociaal gebeuren te zijn dat eten hier..... Ik mocht in ieder geval al aangeven of ik zin had in oesters.... nou heb ik maar ff voor bedankt, ten eerste wil ik ze eerst zelf zien en het liefst ook openmaken en ten tweede schijnen die dingen ook als soort love-posion te werken, en daar heb ik ff geen tijd voor😁

Gezellig en smakelijk kerstdiner toegewenst aan jullie allen☺️🎅🏻