2e kerstdag en eten, eten, eten

27 december 2019 - Hanoi, Vietnam

Ja, ik heb het nog niet gehad over het kerstdiner.... ik zat tussen een Italiaans stelletje en een Australisch stelletje. dus was reuze gezellig... vooral Kevin from Australia was een vermakelijke gast, waarmee ik flink kon lachen. 😁

Het eten startte met een pompoensoep zoals ik hem nog nooit eerder gehad had , heerlijk zoet! Daarna nog een salade en een stuk " beef" als voorgerecht. Het hoofdgerecht was gefrituurde zoete aardappelen met 2 soorten bereide kip, met de altijd aanwezige rijst. (ze gaan der mee naar bed en staan der mee op..)  opeens wordt er een verlichte ananas op mijn tafel geplaatst, met aan de zijkanten een stuk vlees wat eigenlijk smaakte als een loempia! heel leuk gedaan 😁. Als dessert onvermijdelijke watermeloen met kokosijs. Alles afgeblust met een door mij zelf gekozen Sauvignon Blanc en het feest kon niet meer kapot. Ondertussen werden we vermaakt door een Muzikant die traditionele liederen ten gehore bracht op zowel fluit als gitaar als een zither met  1 snaar ----- de Dan Bau (voor de kenners). Opnames bij mij op te vragen echter, vrees ik, dat het geen verkoopsucces wordt..... ook kwam de chef nog even langs en blijkbaar had hij nog wat tijd over, want hij had naast de bereiding van al het eten nog wat snijwerk met wortelen verricht en had een draak in elkaar gezet. (check de foto's). Na een uurtje of 2 tafelen konden we onze gang gaan en heb ik vrij snel mijn cabine opgezocht. Prima nacht gedraaid en om 6:30 strak op het dek om een half uur Tai Tsji te doen. Ik was zowaar de "klauw van de tijger" nog niet vergeten! Daarna omkleden want om 7:30 was het de bijboot in, om richting een drijvend poton te gaan om te kajakken naar de oesterfarm. Kevin en ik zijn maar samen in de kajak gestapt want vrouwlief Jo Ann was niet al te fit en bleef in bed. Dat kajakken ging samen erg goed 😉, van pure ontspanning 2 rondjes oesters gedaan.... Ik heb helaas maar 1 foto en dat is dan vd boot waarop ik sliep, want het blijft gevaarlijk zo op open zee met je mobiel spelen🙄. Wat wel gaaf was dat we een zeearend spotten die zich naar beneden liet storten en een sappige visje meenam.👍.

Aansluitend even kort breakfast gedaan en werd het alweer tijd om de spullen te pakken, waarna we naar een koffietafel gingen om wat koffie en fruit weg te tikken. Direct daarna kregen we een cursus hoe fruit te snijden en hoe zelf met rijstpapier een rolletje met groenten te maken (springroll) en rauw op te eten. " Wie niet rolt eet niet!" ... was het motto, dus gelijk stoven alle foreigners op die tafel af 🤨, dat werkt niet echt voor mij, helemaal niet, daar ik slecht ben in gebiedende wijs... dus ik rolde niet en kreeg toch...., want😁 Jolie wilde echt dat ik het ging proeven dus c'est c'as. Zij haalde apart een schaal op en draaide er zo een paar in mekaar. Was ook niet erg, geen eten..., want aansluitend kregen we de echte lunch nog... pfff ik dacht dat ik hier zou afvallen... maar nog weer een 🥳 uur zitten met allerlei vleesvarianten en heerlijke dingen.... en een Sauvignon Blanc😎.

Toen de boot af en richting haven met de speedboot. In haven de touringcar ingedoken en back to Hanoi. Bij de tankstop nog een kokosnoot leeg gelurkt en daar appte Kevin me of we nog gingen dineren in Hanoi... aldus geschiedde..... gisteravond om 19:00, lekker beef weggechopt uit een bamboestengel😋.

Vandaag dagje vrij in Hanoi, = was dumpen, zodat die vanavond gedaan is en een tempel bezoeken, waar ik opmerkte dat iemand mij ongevraagd steeds stond te fotograferen.... gast had een pak aan dus heb ik hem ook maar even op de foto gezet... daar was hij blijkbaar niet van gediend want sprintte weg....... daarna the French Quarter bezocht, waarbij ik de Amerikaanse ambassade passeerde en die mij met de camera's - aan het volgen waren- 😳 Wat is dit voor gedoe joh?😎 verderrrrr maar weer. Facial treatment bij dezelfde massagesalon gehad als mijn Thaise massage en nu crashen op bed met Top 2000 aan.

Morgenochtend richting Ninh Binh. Wat tempels bezoeken, een tocht met een ossenwagen....waterbuffel..... en een tocht met een traditionele Sampan en 's avonds " joehoe" de nachttrein richting Hue......😳