Phu Quoc

7 januari 2020 - Phu Quoc, Duong Dong, San Bay Airport, Vietnam

Ja hoor, ik ben er.... mijn laatste vakantiebestemming The Eco Beach resort..... maar voordat we daarmee verder gaan, eerst nog ff terug naar Saigon.

Dag 3 in Saigon was een dag voor mezelf en als goed opgevoede "christelijke" jongen, eerst maar naar de kerk op zondag. Maar bij het sluiten van mijn kamerdeur was er eerst al een ander geloof met mij bezig. Er hing namelijk een soort van krans op mijn deur met gele bloemen. De bloem heet Mai en verwijst naar Geluk... volgens boeddhisme  Ik vind het allemaal goed😏

De kerk oftewel basiliek de Notre-Dame de Saigon. Notre Dame Het toeval wil dat ook deze Notre Dame in de stijgers staat. Niet wegens brand, maar voor onderhoud naar ik begreep. Naast de basiliek heb je een heel gaaf postkantoor en daarnaast een nog gavere Mac Donalds waar ik even een goede bak koffie heb gedronken. Toen doorgegaan naar het onafhankelijkheidsgebouw maar daar was het zo druk dat ik maar niet naar binnen ben gegaan. Van al dat lopen toch wat pijn in de spiertjes gekregen en dus maar besloten om een massage te doen. Had de eerste dag een MiuMiu massage (begrip in Saigon) en had toen nog een andere massagesalon gezien bij de ingang van the Japanese Quarter. Ehm de prijs was ongeveer  hetzelfde, maar de uitvoering was toch wezenlijk anders...., nu snap ik waarom er zoveel meisjes voor de deur stonden om je naar binnen te trekken. Voor geïnteresseerden verwijs ik toch echt naar de volgende tekst: What happened in Saigon, stays in Saigon!😎

Aansluitend even een bier gedaan en "beef in bamboe", blijft wel mijn favoriet en vroeg naar bed want de volgende ochtend vroeg naar Mekong Delta.

Op pad met mijn nieuwe gids Huyen.😁 Eerst ff 2,5 uur in de bus naar Mekong Delta. Huyen spreekt zeer goed Engels en wist veel te vertellen over het programma van de dag...... Ging aardig, tot het moment dat ze ging vragen of ik qua eetgedrag ergens allergisch voor was en aangezien ik deze vraag al eerder gehad had zei ik stoer: Nee, ik lust alles wel..... Domdomdomdom...... Toen vertelde ze dat de eerste stop op de markt was bij haar geboortedorp waar we eten voor de lunch gingen kopen die we dan later gezamenlijk zouden klaarmaken......... We zouden een lokaal gerecht maken... rat.... versta ik het nou goed? zei je, eh RAT??      Ja is erg lekker, zegt ze serieus. Ik voelde toch echt ergens een stuk breakfast omhoog komen... Hm dit wordt best een uitdaging vandaag.... Oh ja als ik geen rat lust is niet erg, want we nemen ook slang en kikkers mee... en of ik al eens een kip had gedood? Voordat ik die vraag kon beantwoorden, waren we bij de markt aangekomen en stapten we uit. Met de waarschuwing: Iets pakken is ook kopen ging ik enigszins bezwaard de markt(hal) in. Gelukkig eerst wat herkenbaar fruit/groente en wist er zowaar enkele te benoemen en Huyen ging gelijk wat kopen.... Ik herkende het fruit niet maar het was eigenlijk een soort Lychee. Ze pelde er 1 open en zei eet! Dus JG drukte een heerlijk zoete Lychee naar binnen, dat viel mee. De vrucht zag er niet uit, maar smaakte heerlijk. Na het groente fruit-deel, kwam het vis/vleesdeel. Ik had al eerder gezien dat ze vissen vangen en die dan levend in een soort schaal leggen met minimale hoeveelheid water, waardoor het idee gewekt wordt dat ze vers zijn. De volgende ronde ton die ik zag, lag bezaaid met soort gefrituurde kikkers.... Oké daarnaast een soort bench met allemaal levende padden/kikkers...echt, naar mijn begrip..."te goor". Toen zag ik een soort waarschuwingsbord met slangen en ratten en zag daaronder ook een soort bench met allemaal levende ratten erin.... "Zo" zegt Huyen, zoek er maar 1 uit...... Ik zo van, nou eh... ik vind ze wat te klein, (beetje bluffen he?) :) ik verwacht toch echt wel 1 die net zo groot is als die ik zag in de Citadel van Hue...... Zij lachen, Nee joh we gaan geen rat eten vandaag!🥴🙄 Had ze me toch ff mooi tuk! Die Vietnamese humor..... Ik hou ervan🤨🤨🤨 . Snel nog wat vissen geluk gewenst, alsook de kip die toch echt live voor mijn ogen geslacht werd en niet doorging als Mike The headless Chicken. Snel door naar schoonfamilie van Huyen waar de lunch zou plaatsvinden. Hier sprintte ineens een vrouw op mij af die ik ff later herkende als mijn gids van 2 dagen geleden JUNG. Dat is leuk. Zij was daar ook, want is vriendin van Huyen en heeft 2 Australische dames bij zich die ook komen lunchen. Alice en Harriet 2 Aussies die het hete Australie voor een dag of 8 zijn ontvlucht.

De toeristen werden geacht te helpen met het voorbereiden van de lunch door eerst even soort meel te mixen met wat bladeren erdoorheen. Die werden plat gemalen en gedroogd en deze konden we toen bakken boven een houtvuurtje door deze elke 5 seconden om te draaien en je kreeg daardoor een soort heerlijk krokante dunne  soort kroepoek. Was erg lekker. Daarna moesten we weer met meel stoeien en werden we geacht deze in vormpjes te drukken waardoor er een soort meeltaartjes gemaakt werden en we deze later konden opeten...... gastvrouw was erg blij met onze hulp maar ook doordat Jung en Huyen ervoor kiezen om toeristen hierheen mee te nemen zodat ze een boterham kunnen verdienen. Verder zijn we in dit gebied geen toerist tegengekomen. 😁 Het was nog geen etenstijd, dus gingen we 1 vd uitlopers van de Mekong-river op. (Upper-river) Mekong. Dit was een prachtige tocht van ongeveer 3 kwartier. Mooie natuur gezien veel (fok)eenden langs de kant en zelfs weer een bench met gevangen kikkers en wat waterslangen. Toen eindelijk lunchen en kwam er weer heel veel eten op tafel... ongelofelijk! Van alles gegeten alsmede het "kokos moedermelk fruit" en daarna de fiets gepakt voor een tochtje langs wat rijstvelden en door de lokale omgeving. De Aussies hadden weinig ervaring met fietsen en haakten na 150 meter af en gingen terug en ik bleef met 2 gidsen over en we hebben een boel pret en een leuke fietstocht gemaakt. Check foto's van deze dames die zich helemaal inpakken met 32 graden omdat ze niet bruin willen worden want blank is de kleur die je moet hebben in Vietnam. Zelfs handschoenen werden gebruikt. 🤔. Grappig was wel dat er 2 viaducten in het parcours zaten en ze gingen afstappen ipv zo naar boven te rijden... als Bokito zijnde toch even laten zien dat dat niet de bedoeling kan zijn.... Ik kom om te fietsen niet om te lopen😏. Daarna afscheid genomen van Jung en de Aussies en weer met de eigen bus terug naar Saigon. In hotel ff in bad gelegen daarna niet meer gegeten maar tas ingepakt  want vanochtend om 6:30 de bus naar airport gepakt en om 09:00 naar Phu Quoc gevlogen waar ik ben aanbeland op het schitterende Eco Beach Resort. Ik ga relaxen en laat vanuit Dubai voor de laatste keer vwb dit blog, weer wat me horen!

Hen Gap Lai

1. Caro annex koetsmeisje:
    7 januari 2020
    Mooi verhaal en prachtig geschreven.
    Ook in NL blijven doorgaan met schrijven!!
  2. Nhi:
    7 januari 2020
    Jammer dat je geen rat hebt gegeten, ik had het je zo gegund 😉
    Wel prachtige foto’s en eindelijk eens met mooi weer, resort zag er goed uit 👍
    Goede vlucht naar Dubai gewenst!
  3. Elles:
    Kermit en zijn vrienden...! 🤯🤯🤯
    Have big fun on the island!