Pagodes & Citadel Hue

30 december 2019 - Hue, Vietnam

Dus, waar waren we ook alweer?

Oh ja nachttrein. Ik verkeerde in het charmante gezelschap van 2 zusjes: Ling en Lee. Zij gingen op de bovenste bedden liggen en ik onder. Met het helpen vd tassen plaatsen, is ook hier de onvermijdelijke vraag: Waar kom je vandaan? Dus contact is zo gelegd. Echter, Ling ging pitten en Lee had gelukkig wél zin om wat te praten. Zij was een afgestudeerde psycholoog, die net een week bij een bouwbedrijf aan de slag was gegaan om te kijken hoe mensen reageren in het "normale" werkzame leven. Na een poosje natuurlijk ook over de Agile werkwijze gesproken en die vond zij zeer interessant.... 🧐 Verder nog gesproken over introverte Aziaten dus was best gezellig. Om 23:30  paracetamol en ibuprofen erin gegooid en zowaar tot 3:00 geslapen dat was meegenomen.... Jammer dat die meiden zo vaak naar het toilet moesten, want dat naar beneden klimmen via mijn voeten hielp niet echt...🙄 Toen nog weer tot 06:00 geslapen en was het licht dus ik dacht opstaan... Wist nml niet exact hoe lang die reis zou duren, maar Google Earth checkende, bleek het blauwe stipje toch nog heel ver van Hue.... Oké, Half 10 kwamen we dus aan, maw 14 uur treinreis... Nieuwe gids stond alweer klaar met Mr: Amtsja en The EMM-Hotel was binnen 5 minuten bereikt. De rest vd dag gebruikt om wat bij te slapen, te douchen en de omgeving te verkennen.

Hue: Zelfde gekkigheid hier qua auto/scooterrijden als in Hanoi. Eerste ongeluk nu ook gezien , een scooter mistte zijn apex bij een midden op de weg kerende auto... Tja had die maar moeten uitkijken🙄. Wat hier best irritant is dat je echt elke 5 seconden door iemand wordt aangesproken of je bij hem op de scooter wil komen zitten om je ergens heen te brengen. Ook komen er knakkers langs die je hasjiesj en wiet aanbieden en knakkers met mobieltjes met daarop foto's  van behoorlijk schaars geklede hele jonge dames......😳 Tja eh snel naar het hotel en daar eerst ff wat vitaminen erin gegooid in de vorm van een paar heerlijke fruitshakes, want ik heb al een paar dagen last van mijn keel.

Yes 30 december en ik heb een vrije dag om zelf in te vullen. Dus ff ontbeten en op weg naar de keizerlijke citadel naar Chinees voorbeeld. Tijdens het wandelen stopt er een scooterrijder naast me en ik zei netjes dat ik niks wil etc. en ook deze gast vroeg waar ik vandaan kwam. Toen ik dat vertelde haalde hij een schrift uit zijn tas en liet een verslag lezen in het Nederlands van mensen die bij hem op de scooter hadden gezeten en dat hij betrouwbaar was en netjes reed etc. Zo had hij al een 5-tal Nederlanders rondgereden over een periode van meer dan een jaar. Ik was nog niet helemaal overtuigd, maar hij pakte me helemaal in door te zeggen dat het niet slim was om dit tijdstip naar de Citadel te gaan, daar het daar nu veel te druk zou zijn met vooral Chinezen. Oké, dan maar eerst de Pagodes doen. Die wilde ik later doen, maar liggen nogal een stuk van het hotel vandaan en redelijk verspreid. Eigenlijk wilde ik er gewoon 1 bekijken...... Okeeeeee, toon me dan maar 3 van die pagodes, want 1tje scheen echt niks voor te stellen en was ook via de weg onbereikbaar. Check! helm op (zo 1 waarvan iedereen denkt dat je nog voor de BS hebt gevochten in de 2e WO) en gas erop! Dus nu live meegemaakt hoe het is om op een scooter te zitten in dat verkeer....... gelukkig heette mijn nieuwe vriend Bien en zou dus alles wel goed komen😎....

Goed, kwam het zeker. Op ongeveer 15 km van mijn hotel, kwamen we aan bij de eerste pagode en heb ik gelijk tickets gekocht voor de andere pagodes. Tja voor de wat onwetende...., De keizer die zetelde in de citadel, ging natuurlijk een keer dood. Ouderdom/ziekte of door een jaloerse concubine... het kon zo maar gebeuren en dan was het wel stoer om op een flink terrein jezelf in een tombe te laten begraven en ondertussen vermeld je daarbij je daden en je vrouwen en bedienden en bied je wat ruimte aan je geloof en je adviseurs... (Tja dat je bevolking dan 30% hogere belastingen krijgt om dat complex te realiseren, dat is dan ff collaterale damage). Het is duidelijk, waar Jan de Bouvries zich heeft laten inspireren... al deze pagodes hebben praktisch allemaal dezelfde opbouw en je ziet dus 4x dezelfde beesten terugkomen en het geloof/tempel is in die tijd ook niet echt veranderd. Adviseurs worden benoemd en de heldendaden van de keizer! Leuke foto's kunnen schieten maar het weer was wat druilerig, hele fijne regen waar je amper nat van wordt, behalve onder een boom. Zo scooterboy Bien stond netjes te wachten om mij naar Pagode 2 te brengen. Hij verliet de grote weg en reed over een zandpad, door een heel klein dorp richting de volgende Pagode. ( het is gaaf om op deze manier te reizen want zo zie je dus veel leukere dingen dan bijv. in zo'n touringcar) Na de 2e pagode nam hij me mee naar een heuvel bij  de rivier Sung An Cûu, waar we bij een fortificatie kwamen van eerst Fransen en later Amerikanen. (Amerikanen zijn keihard van die Hill geschoten door VC, wat misschien best wel waar is, omdat de Amerikanen natuurlijk keihard die oorlog verloren hebben al zullen de Yanks dat natuurlijk altijd ontkennen👨🏼‍🌾.)

Lunch was de verrassing, want ineens stonden we bij een soort schuur waar we koffie konden drinken en wat konden eten. Nou had ik behoorlijk goed ontbeten en had ik echt geen zin in Vietnamees voer, dus maar wat gefrituurde aardappelschijfjes besteld en die waren best lekker. Op naar pagode 3,.... ja leuke fotootjes geschoten en door naar pagode 4 vlakbij de Citadel. Hier is het nog wel interessant, te vermelden dat 1 van de monniken (Thich Quang Duc) die hier huisde, zich later als eerste in de brand stak als protest tegen het regime van de Zuid-Vietnamese dictator-> Diem (Diemregime) Ik heb dit laatst op een documentaire gezien op Netflix, echt heel erg indrukwekkend. (Zijn auto, Austin waarmee hij naar Saigon reed wordt hier nog getoond). Binnen deze pagode vind zich overigens een bronzen beeld van een lachende Boeddha en beelden van de 10 koningen van de hel. (altijd interessant om even kennis te maken🤨)

Citadel=afscheid nemen van Bien, want hij moest weer verder en ik ook. Vanaf de citadel wist ik of google earth de weg naar huis wel. Maar goed, eerst de Citadel in... tja ik was best moe en ben er als een Max Verstappen (volgend seizoen ook in Vietnam) doorheen gegaan en was ook wel klaar met al dat bladgoud en de zoveelste vaas, urn, troon, beeld, pot, plein, tempel, boedha, hek, paard, olifant, vijver, lotus, lelie, rood, geel, groen, gids, duitser, italiaan, belg, nederlander, soldaat, rat....RAT? Loopt er op dat plein voor me gewoon een rat die snel een gat inschiet.... dus ik fluit hem ff terug voor de foto en ja hoor-> check foto.😁.

Volgende pagodes bezocht: Tombe van Khai Dinh (1916-1925), Tombe van Minh Manh (-1841), Tombe Tu Duc (1848-1883) en de Tien Mupagode.

Zo was me het dagje wel. Op bed crashen top 2000 luisteren en morgen naar Hoi An!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nhi:
    31 december 2019
    Van harte gefeliciteerd JG, zet Vietnam op z’n kop en maak er een feestje van 🎁🎉 bij terugkomst wacht er een leuke verrassing op je in de tuin 😁
  2. JG in Vietnam:
    31 december 2019
    Hahaa thnx, eh nergens om Barakus..... hoe kom jij in mijn tuin?😳😏😁