Hanoi it is....

22 december 2019 - Hanoi, Vietnam

Zo,

Waar waren we ook alweer.....Oh ja ik zat op het vliegveld van Dubai en ging naar Hanoi vliegen. Nou... dat ging goed. Beetje kleine kist (Boeing 777), maar ik had extra beenruimte geboekt en was het dus prima vol te houden.

Aankomst Hanoi, snel ff wat stempels gescoord bij de douane en wachten op mijn rugzak, duurde maar 20 minuten, dus viel reuze mee. Toen stond er buiten een gids op mij te wachten..... Jan Zo-oot Amstja stond er op een bordje en Thuàn vond het beter om mij toch maar JG te noemen (DjeeDjie).

Met hem luchthaven weer ingegaan om een Vietnamese simkaart te regelen dus ik kan internetten en heb een paar miljoen Dong geregeld. Daarna belde Thuàn een vriend de taxichauffeur, dat die gast uit Holland er was en kwam Kong in een Lexus aanrijden. Toen was het nog een 45 minuten rit naar het Hotel de Gondola. De rit op zich....., ja wat zal ik daarover zeggen, ze zijn hier compleet, maar dan ook compleet gestoord wat autorijden betreft, het is echt een wonder dat dat allemaal goed gaat....Ze zijn het hier gewend, maar je moet echt overal ogen hebben... Ik kan een uur durende dialoog houden over wat ze hier allemaal doen in het verkeer... heel bijzonder. Die bewaar ik wel voor volgende kerst.

Gondola hotel. Helemaal "on top" had ik een suite (althans, volgens hun maatstaven) en ik had best een leuk uitzicht (kunnen hebben), ware het niet dat het de hele dag mistig was met af en toe regen. Mijn "Apple weerapp" laat mij wederom in de steek, met 20 graden en zon. Aansluitend ff 4 uur geslapen en toen de hort op :)

Hort: Begin was goed, loop hotel uit ga links en ik hoor muziek. ---> stond daar een afvaardiging van het communistisch staatskoor wat strijdliederen bij elkaar te kwelen. Man man man je heb onzuiver, je hebt vals, je hebt tenenkrommend maar dit was echt hemeltergend. Ik was in 1 klap van mijn oorsmeer af. Positieve noot: de aankleding van de dames was wel heel modieus in rood en geel. noot vd schrijver: over smaak valt te twisten i know en 's lands wijs, s'lands eer.......

Dus verder lopen en daar spot ik ineens het prachtige Kiem-meer. Wat mooie bruggen erin en een pagode. Helemaal omheen gelopen. De weg om dat meer, is in het weekend helemaal afgesloten dus dan kunnen mensen daar lekker rondlopen en optredens kijken van straatartiesten. Die zijn wel heel erg leuk om te zien. Toen gegeten.. Vietnamesche Pho om toch wat warms in de buik te hebben.. Wat zal ik zeggen..... ze zitten hier op kleine krukjes langs de straatkant te eten en dat is voor 1x leuk maar doe mij maar een stoel en tafel :) Eten was wel goed, maar kan denk ik beter.

Goed geslapen alleen wel om half 3 klaarwakker, ben om half 6 toch weer in slaap gevallen om helemaal brak wakker te worden van de wekker, want ik moet ontbijten mijn tas inpakken en goed indelen omdat ik rekening moet houden dat ik vanavond nog verder reis met de nachttrein naar SaPa.  Maar eerst vanaf 09:00 de Hanoi Citytour met Thuàn als gids en een nieuwe cabdriver met de naam die ik niet meer weet zeg maar Kong2.

Als eerste zijn we naar het Ho Chi Minh complex gegaan, waar de beste man ligt opgebaard als in zijn beste tijden. Maw, in een lange rij mensen langs dat lijk van een Ho Ch Minh lopen....... is natuurlijk wel een grote eer voor Ho dat ik dan langs kom. Hij had overigens wel even iets te drinken mogen regelen. Nu moesten we ons mond houden en strak achter elkaar in rijen van 2 langs die baar schuifelen. Aansluitend zijn woning en werkruimte mogen aanschouwen en een 3-tal auto's. Daarna nog naar een paleis gelopen wat ook op dat complex ligt  (vlak naast alle ambassades, behalve die van Amerika) en daar werd ik ineens geconfronteerd met het feit dat mensen met mij op de foto wilden... Blond, Lang en Blauwe Ogen, doet het goed hier... mocht vandaag een keer of 8 op de foto. Ik ga nu al wel een quotum instellen want ik blijf Nederlander :)

Dit dus van de bucketlist afgevinkt en geen thee, is geen Ho Chi Minh meer voor mij....overigens wilde het lijk zelf uitgestrooid worden over zijn geliefde Vietnam maar de communisten beslisten anders... Waar zij Lenin in Moskou op sterk water hebben gezet (heb ik gezien in 2010, zag er slecht uit voor zijn leeftijd) vonden de commu-guys dat Ho een zelfde behandeling verdiende. Door naar de andere poppen.... The Water Puppet Theater! Moet eerlijk zeggen ik vond dit voor ongeveer € 1,50 geweldig vermaak een uur lang kijken naar 6 mannen in het water die met poppen spelen en een live orkest die het poppenspel begeleiden. Top! En door naar het National Historic Museum. Verschillende bevolkingsgroepen leren kennen en hun manier van wonen. Daar zaten best aardige woninkjes tussen....echter, waren die dan voor volledige stammen dus privacy was toen nog niet zo'n dingetje. Vietnamese lunch gedaan en Hanoi bier. (prima te drinken) en doooooooor naar de Temple of Literature conform Confucius. Nou ik ben er nog confuus van wat een wel- en overdaad. Veel goud wat er blinkt en interessante beelden. Terug naar de oude stad koffie met de gids gedaan en afspraken voor de avond gemaakt en?! De massagesalon ingedoken. Allemaal tripadvisor stickers op het raam en een uurtje relaxen geboekt. Nou het was heerlijk en aangezien elk verhaal een open (geen happy) eind verdiend, vertel ik meer over de massage over een paar dagen, ik ga op naar SaPa.

Tåm biêt!

1. K.Hamstra:
    22 december 2019
    Hoi jg goed verhaal kun je wel slapen met al die nieuwe indrukken
    Hier is alles ok
    We reageren morgen nog wel weer
  2. Elles:
    22 december 2019
    Mijnheer Amstja! Wat een lol!
  3. Nhi:
    23 december 2019
    Zo-oot ik geniet van je verhalen dus ga vooral zo door! Ik zag op je whatsapp profiel al een mooie foto van rijstvelden geloof ik. Dus je zal ongetwijfeld keihard aan het genieten zijn!