Ninh Binh & Nachttrein

29 december 2019 - Ninh Binh, Vietnam

Wel brave volgers,

Vandaag kan ik jullie meenemen in een onderhoudend dagje welke start met een prive chauffeur en prive gids te weten: Vu & Thai.

Zij hebben me naar het mooie  Ninh Binh gebracht en aldaar heb ik een prachtige mountainbike tour gemaakt met schitterende vergezichten. In de rotsen zijn her en der op heilige grond wat tempels uitgehakt en moest ik mijn leven wagen om daar naartoe te klimmen.... Daar aangekomen eerst de schoenen uit om het nodige respect te tonen aan wat beelden, te weten: de koning en koningin en adviseurs (monniken). Toen weer verder gefietst en het verbaasde mij dat ik steeds voorop moest rijden.... dat was om eventuele slangen (cobra & python) op te vangen en de webdraden van spinnen te breken.... Tja die Vietnamese humor ... ik hou ervan🤔😎.

Mooi, nog het 1 en ander aan klei getrotseerd maar als echte Nederlander die praktisch met de fiets tussen de benen geboren is, stelde dit tochtje niet zoveel voor. Het uitzicht daarentegen was prachtig! Aansluitend, linea recta de boot in... eh de saipan 😄. Samen op een bankje in een boot met achter ons een vrouw van "belegen" leeftijd😎, die zover ik het kon zien staande aan het peddelen was, zoals eerder de vrouwen en mannen in Halong Bay. Toen ik na een poosje peddelen een tegemoetkomende peddelaarster (is dat Nederlands😳, of is dat niet genderneutraal genoeg?) zag, constateerde ik toch echt dat ze met der voeten peddelde...., een snelle blik achterom naar onze peddelentiteit, bevestigde het beeld.... Na haar gevraagd te hebben of ik een foto mocht maken, sloeg ik toe👊🏼. Klik ff snel 3 fotootjes bij mekaar en zelfs Thai wist te vertellen dat ze erbij zat, alsof ze van een tweeling aan het bevallen was🤣🤣.

Alle consternatie daar gelaten, volgens mij had ze door dat we om haar moesten lachen want zodra we een grot invoeren liet ze mij bijna crashen tegen een stalactiet, maar een vliegensvlugge reflex naar de bodem van de saipan redde daarmee dat ik die stalactiet van het plafond kopte, ( met dezelfde reflex was ik gisteren voor een scooter weggesprongen wiens remmen niet te best werkten....) of minder stoer gezegd... hersenletsel.

O leuk zo'n saipantochtje... helemaal daar we nog 3 grotten  te gaan hadden. Maarrrr, ik had het niet willen missen, wat een geweldige natuur/kleuren. De zon was ook nog doorgebroken dus het was nog best warm met 26 graden. Ik heb onze saipan peddelentiteit maar een flinke tip gegeven en dat was weer leuk, want ze wilde bijna knuffelen en dat is voor een Vietnamees "way out of their comfortzone".😂

Cool, op de mountainbike en naar 1 van de grotere tempels aldaar. Megaklim omhoog en schoenen weer uit en respect getoond voor de beelden aldaar en heb nog wat Dong gegeven aan wat grote jongens links en rechts van de tempels "for more fortune"  (moest overigens een gelijkwaardig bedrag zijn... aldus gedaan, die 30 cent x2 (omgerekend) doet niet veel pijn als ik straks in de oudejaarsloterij  € 15, vang😒.

Toen weer een halsbrekende tocht naar beneden gehad en ondertussen nog een wortel gegeten van 1 of andere plant waar ik het vocht uit moest zuigen en de rest moest uitspugen brrrrrrr en DOOR.....

Lunch.... het begint een enigszins irritant verschijnsel te worden, dat die Vietnamezen zulke tafels vol voer blijven opdienen... probleem is dat ik veel proef maar lang niet alles lekker vind.... bijv. die bruine gekookte eende-eieren, zijn toch heel groot een droog en die tofu had ik in Nederland al geen goed idee bij, maar ook hier vind ik het niet te haggelen. Verder weten ze prima Uncle Ben's rijst te maken, dat gaat prima... had ook niet anders verwacht als je 3x per dag rijst eet....

Op naar het voormalige keizerlijke paleis en de verschillende beelden en opgravingen. Was best interessant maar het beste was er wel af bij Thai en ik vond het ook wel prima, want of de voormalige residenten van 80 na Chr. er blij van worden dat ze mij een leeg plein en wat vlaggen en wat voormalige draagstoelen tonen.... vast niet.....

Dus dan meer weer in een 2,5 uur durende autorit terug naar Hanoi. Nou hoor ik jullie zeggen en je rit met de ossenwagen dan? Nou die schijnt uit het programma gehaald te zijn door klachten van toeristen vwb dierenmishandeling..... Tja ik heb hier natuurlijk wel een mening over, maar goed laat ik maar zeggen dat de os de dag van zijn leven had kunnen hebben.🤔

Dus eigenlijk te vroeg terug naar Hanoi en moesten Thai en ik nog wat tijd doorbrengen. Ik heb hem toen maar meegenomen naar het dak van het Moonlight hotel daar getrakteerd op wat biertjes en een prachtig uitzicht over Hanoi. Om half 8 heeft Thai mij geditcht op het station, waar ik de trein heb weten te vinden en ik dit epos al liggend aan het typen ben. Op naar Hue!

Fijne zondag👍

1. Linda:
    Tof verhaal weer JG en wat een mooie foto’s 🤩
    Moet de voeten-peddelaarster wel nageven dat ze haar teennagels keurig in de lak heeft staan. Het oog wil ook wat natuurlijk 😂
  2. JG in Vietnam:
    29 december 2019
    Ja dat klopt was mij ook opgevallen.... maar zat ook te kijken of ze niet al uit der broek gescheurd was🤣🤣🤣
  3. Sytze:
    29 december 2019
    Gozer, wil je nog bij de God van het geld een extra kaarsje branden of een gift achterlaten? Dan kunnen wij de 30 miljoen wel delen🤣🤣
  4. JG in Vietnam:
    29 december 2019
    Shit moet ik zeker weer terug met de nachttrein. Tempels zat hier, ik roggel wel wat. Hoeveel miljoen moet ik inleggen?😃
  5. K.Hamstra:
    29 december 2019
    Hoi jg, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog veel gelukkige en gezonde jaren gewenst. 50 jaar, wat een leeftijd.!!!!!!!!
    Lieve groeten uit Leeuwarden, ook van moeders en een fijne dag gewenst tot morgen.
  6. JG in Vietnam:
    30 december 2019
    Bedankt ouwe,
    Gelukkig is dat morgen pas😉🙄 maar je bent er op tijd bij 😂😂. Beter te vroeg dan te laat👍🏻
  7. Nhi:
    30 december 2019
    Prachtig zo’n shot van een wijdbeense Vietnamese dame 😂
    Ik geniet van je avonturen en overige prachtige foto’s! Jaloersmakend